lördag 2 april 2011

25 år jubileum;O)

Ja just det jag har 25 års jubileum,självklart är jag inte en dag över 23 så hur detta gått till det vet jag faktiskt inte MEN under April månad så har jag varit stolt och lycklig hundägare i hela 25 år!;O)
 
Mycket har hänt och en hel del erfarenhet har man plockat in i sin ryggsäck.
Det började med en helt bedårande blue roan färgad Cocker spaniel pojke vid namn Emil,som strax följdes av en röd cocker kille,hans namn var Ricko.Han var den mest busigaste hund man kan tänka sig!

Man kan ju säga att jag blev fast i hunderiet och redan då som 13 åring åkte jag på utställningar och olika hundkurser och lånade precis alla hundböcker, lusläste precis allt;O)
För att inte tala om den envisa Lhasa apso pojken James Dean eller Border collie/Schäfer killen Fox som vid 10 mån ålder kom till mig efter att ha flyttat 8 ggr! Jag var 18 år och la ner hela min själ och kunskap för att den killen skulle få må bra i kropp och själ.

Sen kom de Älskade och saknade Schäferhundarna in i mitt liv,med dom även  brukset och tävlings lydnaden som  väcktes till liv.
 Genom, Lilla fina Zarek,Virvelvinden och tjänste ämnet Lucky min 1a tik,Gentlemannen och min tävlings partner Exo,Vackra Chivas min oförglömliga långhåriga "Parnter in crime"  ej att glömma Birk som tragiskt blev överkörd hemma hos uppfödaren dagen innan leverans.
De har alla gett mig otroligt mkt och de har sin plats i mitt hundhjärta och nångång ska jag "back to where i started" och en sån där lurvig ska tassa in i mitt liv igen.

Man får ju inte glömma min Sebban,Svedala Tango Casanova en otroligt vacker och mycket trevlig Rottweiler hane,en cool kille precis raka motsatsen till yrväder;O)) Lugn var hans förnamn,mellan namn och efternamn ;O))

Min lilla älskade..älskade..älskade Ida min allra egna lilla Franska Bulldog,vad finna det att säga...hon ryktes bort ifrån mig helt i onödan och många år förtidigt! Tragiskt nog sluatade hennes liv genom att drunkna i en pool.
Kan ännu ej idag se en Fransk bulldog utan att bli ledsen och det kommer nog att så förbli.

Under dessa år hade jag jämt flera hundar och under många år hade jag 3 hanhundar tillsammans i olika åldrar vilket lärde mig enormt mycket och hur man ska läsa hundar samt, bli en bra stark,tydlig och trygg ledare.

Så kom dom! De hett efterlängtade,beundrade,vackra,smarta,snabba,heta och oj så älskade Dobermann hundarna in i mitt liv!
De står för den största lyckan i mitt hundägande men även den största utmaningen! De har lärt mig enormt mkt då de är otroligt signalkänsliga,envisa,galna,humorostiska,lyhörda,spralliga,allmänt tokiga;O))) och helt fantastiskt underbara!
Det började med Lilla Sanna och med min livskärlek, min själsfrände,mitt allt,min Tina.
 Men det har även varit många hanhundar som passerat i mitt liv, då jag haft ett gäng omplacerings pojkar i mitt hem samt några importerade killar, så Dylan,Armani, Dustin,Rocco,Azlan,Dollar,Grizzly och tjejerna Kiara,och Nellie har spenderat tid i mitt hem och gett mig erfarenhet och fått mig att gnugga de små gråa många gånger;O)
De har alla fått mig att förstå och lärt mig att ju mer tid jag umgås med mina hundar desto mer finns det att lära och att man lär sig otroligt mycket genom olika raser,de är alla HUNDAR och är lika i mycket men det finns även stora olikheter hur man jobbar med en Fransk bulldog och tex en Dobermann;O) men även stora likheter,det är otroligt viktigt att komma ihåg det så man inte fastnar i sitt hundtänkade vilket lätt är gjort.

Nu huserar 2 st högt älskade Dobermann fröknar hos mig och Liam,hoppas innerligt vi får många år ihop för nu känns flocket äntligen hel igen.
Det saknades nått utan en svart här hemma och det är så underbart att ha 2 st hundar,de ger varandra så otroligt mycket och jag får mer att lära mig.
Kan bara kort och gott säga..Jag Älskar Dom och Jag Älskar Hundar;O)







Efter 25 år är kärleken till hunden precis lika stark om inte än starkare och jag ser fram emot 25 år till;O)

3 kommentarer:

  1. Tjoho i stugan...

    Ännu en kvinna som fattar att man aldrig fyller mer är 23 år. Det har jag gjort i MASSOR av år nu och jag är fortfarande lika ung som då *Pekar på hela mig*

    Snyggingen ligger mest och vilar just nu och med munkorgen ser han oerhört sovande och farlig ut.
    Band om såret i morse och det ser fint ut.

    Må som GODIS... JÄTTEGOTT

    *KRAMAR om`na*

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Undrar över det du skrev om hanhundarna, Grizzly var väl varken import eller omplacering?

    Kram

    SvaraRadera
  3. Hej Marie;O)
    Såklart han inte är, inte Kiara eller Nellie heller;O)Jag kanske skrev tokigt bara..
    Men han var inte inköpt eller uppfödd för att stanna hela livet hos mig utan bara tills rätt hem dök upp som hos dig tex;O)
    Såklart inte Sutherland´s EaglHawk är inköpt han föddes allt hemma hos mig;O)

    SvaraRadera