tisdag 26 april 2011

The Dobermann is One

För mig betyder en Dobermann så mycket,de har alla många olika egenskaper och egenheter,man måste vara utrustad med ofantligt mycket tålamod och humor som ägare till en Dobermann! De är ......
Vackra,snabba,starka,modiga,envisa,galna,energiska,envisa,lojala,trogna,lättjobbade,följsamma,kloka,inteligenta och de ska vara nervfasta med nerver av stål och ett hjärta som klappar för dess familj.
Men framför allt de ska Älska att jobba!

Det var för mig en barndoms dröm att en gång få äga en blank, svart Dobermann.
Det tog sina år innan jag hade samlat på mig tillräckligt med hunderfarenhet för att jag skulle klara av att äga en av hundvärldens Ferrari.
Det är inte lätt alla gånger för dessa fantastiska hundar kräver en hel del av sin ägare och  för att vara riktigt lycklig och harmonisk,detta är en ras som vill så mkt mer än bara gå på promenader,de är födda till att få arbeta och då gärna hur mkt som helst!
En egenskap vi alla ägare måste uppmuntra och ta till vara på samt alla uppfödare måste gemensamt jobba för att bevara motorn och drivkraften,en Dobermann är så ofantligt mycket mer än en snygg hund på bild!!

En Dobermann ska inte dlas upp i en utställningsvariant eller en bruks typ som det har blivit i andra raser utan de är samma skrot och korn,som en mkt klok vän sa till mig..The Dobermann is One!!
Att man kan uppnå sina drömmar det är helt klart, för idag delar jag mitt liv med två genom härliga tikar,men en individ som verkligen gör skäl för sitt namn och är en fantastisk representant för rasen är för mig Yolas pappa.
Han har verkligen bevisat för alla att The Dobermann is One!!
Ibland kan bilder tala för sig själva men denna killes merit lista kan man gärna ta en titt på;O)
Angekört 1A
IPO3
VPG3
ZTP V1A
ADPr
BH

HD-A
PHTVL/PHPV-0
Katarakt-0
vWD Clear by DNA

Samt ett helt gäng med finfina utställnings resultat men inte att förglömma!
 Var 4:de år så genomförs en otroligt prestigefylld och  krävande tävling, K9 Thriathlon.
Det är bland världens tuffaste och krävande tävlingar där hundar ingår!
Bla ingår löpning,simning samt bla fallskärmshopp ifrån en helikopter!
Alla sa att en dobermann  inte kunde vinna mot Schäfrarna eller Malenois hundarna men tji fick de!
 Yankee von Klingbach visade att en Dobermann både vill och kan vinna!!!
Ett STORT Grattis till Fabrizio Coppola med Yankee!!
Är jättestolt att ha hans fina dotter Yola Yoline;O)

Här kommer ett axplock med bilder som visar vad en Dobermann är för mig så ut med era hundar och träna för kan Yannke så kan våra hundar;O)
























Detta är verkligen en Dobermann för mig,en otroligt vacker, arbetande ,galen hund;O))) Hans match vikt ligger mellan 58-60 kilo så denna gosse står stadigt på jorden och kom ihåg,
The Dobermann is One!!

1 kommentar:

  1. Hej Anette!

    Tack för inlägget i gästboken - att jag fick reda på att du lever och frodas med din underbara lilla guldklimp! :)
    Sedan att jag hittade din nya blogg, kanon!

    Härligt inlägg med fina bilder!

    Visst är det så...The Dobermann is One...men vi har inte kommit någon vart i brukset ännu.
    Däremot vann Electra Svenska Dobermannklubbens Utställningstrofé 2010 - vilket jag är mycket glad och stolt över! :)

    Kramar till er alla
    Lenis och Electra

    SvaraRadera