söndag 13 februari 2011

Min stora passion

Min stora passion i livet är som alla vet ;O) Hundar,att riktigt gräva i hjärnan och förstå och veta exakt vad hur och varför ...för att sedan jobba med sin hund och uppnå ens egna uppsatta mål.
Det behöver inte alltid vara att man ska tävla i lydnad eller nån bruksgren,utan att man i alla situationer har en trygg och balanserad hund som vet sin givna plats i flocken/familjen.

Det har tagit mig många år som hundägare samt hundar av många olika raser, ur samtliga rasgrupper för att jag kan känna mig lugn och trygg i min roll och att känna att man har svar på  de fråger  och utmaningar som man ofta får som hundägare.

Det som är fantastiskt roligt är även att få hjälpa andra hundar med deras ägare så att de ska förstå varandra och finna ett lugn och harmoni med varandra och öka förståelsen för just Hunden,O)
Har i dagarna hjälpt 2 st 3 åriga hundpojkar, en ur fågelhunds gruppen och så en brukshund av modell Dobermann;O)

Det finns inte så många ord som väcker så mycket känsler som Ledarskap och Dominans....

Det finns även oändligt mkt böcker inom detta ämne samt olika typer av hundkurser och ledarskaps övningar,har under mina år sett det ena och det andra många gånger är kurserna svindyra och har mkt udda ledarskaps övningar...

Det jag tycker är enormt viktigt är att man lär sig läsa sin egna hund,hur har min hund öronen och svansen egentligen?
På vad och vart tittar hunden vid hundmöten osv..
Är hunden först vid dörren och bufflar när man får besök,vilken position har hunden vid promenader? Går hunden alltid i sträckt koppel med svansen rakt upp,flyger den ut så fort man öppnar grinden bak i bilen? Kan hunden vänta med att äta tills man sagt varsegod ,går du alltid först ut och in genom ytter dörren vid promenaderna? Bestämmer du eller hunden när ni ska gosa?etc etc...

Det finns många tips i ens vardag som kan förändra så mkt och göra ens liv med hunden så mkt trevligare och hunden i sig mår så mkt bättre när han har sin plats och har en trygg ledare.

Ledarskap betyder inte att man ska vara dum och hård mot sin hund utan mkt om att vara TYDLIG och KONSEKVENT och LUGN en bra ledare slåss inte och gapar och skriker inte.

En ledare ska ta samtliga beslut,vara trygg och vara den som man följer med respekt och glädje.

Vi människor kan ju bara tänka på vilken sorts chef vi mest respekterar och beundrar på jobbet,vilket typ som vi gärna jobbar övertid för,som vi anstränger oss för och gärna gör det där lilla extra på jobbet!

Man kan skriva spaltmeter med tips men läser man inte hunden korrekt och korrigerar och BERÖMMER hunden rätt så blir det lätt misstolkningar och lite galet ändå.

Men jag fullkomligt Älskar detta ämne och vet att gör man rätt så blir det Alltid bra resultat för dessa underbara hundar lever Här och NU så vi människor får så många chanser att rätta in oss och förbättra oss med våra hundar.

Det är ju inte för inte denna underbara Fairytale finns...

När Gud skapade världen så färdade han över land och hav över berg och dal och på hela hans färd hade han en liten trogen följeslagare med sig och under alla dagar så namn gav Gud allt levade och alla ting,de två blev goda vänner och den lilla varelsen vaktade Gud på hans vandring och sov troget vid hans sida.
Så den sista dagen när alla på vår jord hade fått ett eget namn så säger den lilla varelsen till Gud.
- Nu har alla fått sina egna namn,alla utan jag!
Jag som har följt dig och gett dig sällskap över land och hav ,över berg och dalar som du färdats,jag som har vaktat dig och som värmt dig på natten.

Då lyfter Gud upp den lilla varelsen och säger Du är den trognaste vän jag haft och jag utnämner dig till människans bästa vän och följeslagare! Hon ska ta hand om dig!
Jag kommer Aldrig glömma Dig och därför har jag sparat det bästa namnet till dig,jag vänder mitt egna namn  bakofram och ger det till dig... DOG;O)

Nu hoppas jag att de 2 hundpojkarna med ägare fått bra hjälp och guidning i  deras relation och det är bara att jobba vidare för detta med ledarskap är inget quickfix man löser på en promenad utan detta är nått man ska leva med 24 tim per dygn;O))



Man blir trött av hund träning och ledarskapet tycker Liam som kämpar på att träna katten;O))

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar