fredag 4 februari 2011

Vårkänsler och lite funderingar

Dagens promenad och träning gav oss härliga vårkänsler,solen sken och himlen var blå,vinden var lite väl besk i ansiktet men härligt var det att känna att våren faktiskt är på väg om nån månad och snön var nästan helt borta där vi tränar.

Tränade uppletande som innebär att hunden inom ett område ska leta upp olika föremål och avlämna de till sin förare,för att sen fortsätta leta upp nästa.

Själva ingångarna är nått vi behöver få snygga men vi kommer dit,lydnads passet var kort men effektivt med placeringar samt fot,inkallning och ställandet.

Tanya som hemma och till vardags är en otroligt lugn och jätte cool hund som man utan problem kan ha ihop med barn,katter och alla olika sorters hundar stora som små tex Sebban,blir ett riktigt kraftpaket när det gäller träning!






Här kan man tala om ett driftpaket,hon har ett extremt föremåls intresse och en massa kamp,egenskaper som jag älskar men som gör att det är ingen "walk in the park" utan hon kräver sin förare för att ha rätt styrning.
Många glömmer lätt bort att det ligger mkt träning och kunskap bakom en lugn och trygg hund,de blir inte så av sig själva.

Jag har alltid älskat djur då framför allt och över allt annat just hundar,mitt största intresse är djurens sätt att kommunicera med varandra,något vi människor tycks ha tappat längs vår väg mot den moderna och tekniska varelse vi är.
Vi glömmer lätt att hunden har ett eget språk och den föds inte med att kunna svenska och de är inga små människor som har samma känslor som vi har.De kan int euttrycka sig i skrift eller sms som vi gör utan använder sig av sitt urspråk.
De är och förblir en hund och ska så bli respekterad som för det är det  som det faktiskt handlar om, Respekt och Kärlek till HUNDEN.

Sen barnsben har jag suttit och studerat hur djuren"pratar" det började med får och sedan hästar som jag kunde sitta i timmar och titta och studera...sen gick det vid 13 års ålder över till hundar och jag fann min livs kärlek!
Men redan vid 7 års ålder lånade jag ras böcker i skolans bibliotek och lärde mig allt om raserna i böckerna;O)

Hundar är mitt liv,jag har studerat många hundar,många olika raser,ägt många olika raser,fött upp 70 talet valpar, läst allt och lärt av de som är värda att lära av.
Alla är vi bra på nått,en del är riktigt duktiga på matlagning de känner smaken i munnen bara de läser ett recept och de tillsätter eller tar bort krydder för att få den perfekta måltiden,en del är duktiga på idrott,jag tillhör inte dom;O)
Men jag kan läsa av hundar och deras ägare...  har hjälpt många,vilket jag är glad över men det som gör mig ledsen är att så många människor har problem att ta emot hjälp utan att ta det personligt och se det som ett misslyckande.

När hunden i sig lever i nuet och många problem kan lätt lösas om man bara ändrar sitt tankesätt och ser hunden som just en hund!
Många individer skulle slippa bli avlivade och omplacerade om de bara var trygga och lugna i sin roll i flocken.

Hur många har inte dessa små och söta hundar  som skäller och beter sig j-vligt illa (tänk om våra stora hundar fick bete sig så...) men ingen gör nått åt det för de är ju så små och söta!!

Problem är till för att lösas så även skällande hundar och man kan lösa det!
Om man är villig att lysna och ta åt sig av hjälpen.
Det finns alltid en orsak till att en hund skäller,de kan även skälla på en mängd olika sätt och skallet betyder olika saker.


Jag kommer börja skriva lite hundträning här på bloggen och hoppas det kan komma till nytta för någon eller rättare sagt lite hur vi lättare kan kommunicera och förstå de som vi älskar så högt våra HUNDAR ;O) lite bättre.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar